Lebih dari 1,000 mangsa scammer direkodkan di Sabah dari Jan – Nov 2023

Comments · 554 Views

PUTATAN: Polis Diraja Malaysia (PDRM) Kontinjen Sabah merekodkan lebih daripada 1,000 mangsa sindiket penipuan dalam talian atau scammer di Sabah dari Januari hingga hujung November 2023, melibatkan kerugian mencecah puluhan juta ringgit.

Pesuruhjaya Polis Sabah, Datuk Jauteh Dikun berkata, statistik tersebut menunjukkan bahawa jumlah mangsa sindiket scammer semakin meningkat dari tahun ke tahun, justeru pihaknya mengambil inisiatif mengadakan satu program Town Hall Discussion bersama komuniti pada hari ini untuk memberikan pendedahan dan kesedaran mengenai jenayah tersebut.

Program hari in merupakan program dari di bawah Jabatan Pencegahan dan Keselamatan Komuniti, PDRM Sabah yang mana ia bertujuan untuk memberikan pendedahan kepada masyarakat terutama sekali tentang bahaya dadah dan juga scammer yang makin berleluasa pada masa kini.

Kita mendapati bahawa jumlah mangsa semakin meningkat dari tahun ke tahun dan kita harapkan melalui Program Town Hall Discussion seumpama ini akan memberikan ilmu pengetahuan dan juga maklumat kepada masyarakat supaya mereka sentiasa bersiap siaga ataupun sentiasa peka kepada apa juga panggilan-panggilan yang tidak dapat dikesan ataupun tidak dapat diketahui pemanggilnya.

Dan yang paling penting kepada masyarakat adalah bersedia menghadapi kesan akibat daripada penggunaan teknologi yang semakin canggih yang mana kecanggihan ini juga akan dimanipulasikan oleh banyak pihak untuk kepentingan peribadi yang akan merugikan masyarakat, katanya pada sidang media selepas Program Kepolisan Komuniti Town Hall Discussion dan Karnival Keselamatan Jalan Raya Tahun 2023 di Dewan Sri Putatan di sini, hari ini.

Turut hadir Timbalan Ketua Menteri III merangkap Menteri Kerja Raya Datuk Shahelmey Yahya dan Naib Canselor Universiti Malaysia Sabah (Ums), Prof. Datuk Dr. Kasim Mansor.

Menurut Jauteh, berdasarkan statistik Kontinjen Polis Sabah merekodkan lebih daripada 1,000 mangsa sindiket scammer dari Januari hingga hujung November 2023.

Scammers ini tidak memilih mangsa, ada yang berpangkat tinggi, ada yang berpangkat rendah semuanya menjadi mangsa dan jumlah kerugian mencecah kepada puluhan juta, katanya.

Sementara itu pada sidang media sama, Shahelmey berkata, dua topik yang dibincangkan iaitu tentang bahaya penyalahgunaan dadah di kalangan masyarakat dan juga scammers dalam sesi Town Hall tersebut para panel telah menyentuh tentang dua isu tersebut dan kita berharap daripada sesi itu ianya dapat menimbulkan kesedaran pemahaman dikalangan para hadirin dan juga masyarakat yang mengikuti sesi secara live sebentar tadi.

Pesanan saya kepada masyarakat di luar sana marilah kita sama-sama menjalankan tanggungjawab dan tugas kita sebagai masyarakat yang prihatin untuk sama-sama membenteras penyalahgunaan dadah dikalangan masyarakat kita.

Manakala isu kedua scammer iaitu penipuan dalam talian yang juga isu semakin hangat di masa kini, kita juga turut berpesan kepada masyarakat turut sama dengan pihak kerajaan dan pihak-pihak berwajib untuk tidak mudah terpedaya dengan pujuk rayu ataupun taktik-taktik scammers dari masa ke semasa semakin kreatif dengan menggunakan kecanggihan teknologi digital masa kini, katanya.

Shahelmey (tengah) diapit oleh Jauteh (kiri) dan Prof Dr Kassim (kanan) memotong reben bagi merasmikan Kempen Keselamatan Jalan Raya di Putatan hari ini.

Pada program itu, Shahelmey turut melancarkan Kempen Keselamatan Jalan Raya sempena hujung tahun.

Saya difahamkan banyak aktiviti-aktiviti daripada PDRM Sabah terhadap kempen keselamatan Jalan Raya pada hari ini

Ianya satu aktiviti ataupun pelaksanaan program yang berkesan kerana libat urus ini memudahkan komunikasi dua hala antara kerajaan dengan masyarakat secara langsung, ujarnya.

Shahelmey yang juga Ahli Parlimen Putatan berkata, kerajaan dari masa ke semasa sentiasa bekerjasama dengan jabatan-jabatan berkaitan untuk memastikan bahawa kegiatan ataupun aktiviti scammers ini dapat bendung.

Namun demikian ianya merupakan satu cabaran kerana scammers juga kreatif dalam melaksanakan operasi tipu daya mereka jadi itulah penting pihak kerajaan, jabatan-jabatan kerajaan yang berwajib bekerjasama memberi maklumat kepada orang awam untuk memastikan tahap kesedaran itu sentiasa baik, tambah beliau lagi.

Comments